Pedagogic and discipline knowledge. Convergence or Divergence?

Saber pedagógico y saber disciplinar ¿Convergencia o Divergencia?

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Oscar Armando Ibarra Russi
Abstract

The fundamental premises of the discussion between the importance of supporting teacher training in pedagogy and in specific disciplines are presented. Later, it is defined the importance of considering such problems in the perspective of the mutual involvement of education, pedagogy and science in the training of subjects. Finally, it is pointed out the need to think about the dynamics of elaboration and socialization of scientific knowledge in terms of pedagogized and teachable knowledge, and to relate pedagogical reflection with the processes of appropriation and assimilation of specific knowledge.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Oscar Armando Ibarra Russi, Universidad Pedagógica Nacional

Rector
References

Follari, Roberto (2000). Formación de formadores, contradicciones de la profesionalización docente Nacional de San Luis, Argentina. Universidad Pedagógica Nacional, Colombia - Universidad Nacional de San Luis.

Ianez, E y SANCHEZ, J. Una aproximación a los estudios de Ciencia-tecnología-sociedad (CTS), en: http://www.ugr.es/iañez/Biotecnología.

Ibarra, O (2004). "Relaciones entre ciencia, educación y sociedad en la formación de los educadores: aportes para el debate". En: Revista Tecné, Episteme y Didaxis. p. I-VI. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Ibarra, O (2003). La educación y la cultura como misión del maestro. En: ¿Cómo estamos formando a los maestros en América Latina? Memorias del encuentro internacional: el desarrollo profesional de los docentes en América Latina. Lima: PROEDUCA'GTZ.

Ibarra, O (1999). "La profesionalidad del educador". En: Revista Universidad de la Salle, Bogotá: UNISALLE. P.51-61.

Ibarra, O (2001). "La dignificación de la profesión del maestro retos de hoy". En: Actualidades pedagógicas. No. 40. Bogotá: UNISALLE. P. 2147.

Ibarra, O., Salinas, M., Ochoa, M., Castrillón, G y Blanco, R (2000). La formación de maestros: elementos para el debate. Bogotá: MEN.

OJS System - Metabiblioteca |