Pedagogy and teacher training in the 21st century

Pedagogía y formación de docentes en el siglo XXI

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Aura Elena Bernal de Rojas
Abstract

Culture comes from the Latin term 'cultus', which designates the action of cultivating the earth and, in a figurative sense, the action of cultivating the spirit. The ethnologists Malinowsky and Mead defined culture as the set of representations and behaviors acquired by humans as social beings. Regarding the scenarios of culture, Ricardo Nassiff points out that culture ranges from the work of the craftsman to the highest aesthetic creation, from technology to science, from the basic forms of the community to the most complex of the political organization or economic, fruit of the tendency of the human being to express their desires or their most intimate conceptions (Nassiff, 1984).

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Aura Elena Bernal de Rojas, Universidad Surcolombiana

Docente Programa de Psicopedagogia
Facultad de Educación

References

Amaya, Graciela y Tellez, Gustavo (1987). Formación de docentes: el reto de la calidad educativa. Revista Educación y Cultura No. 12. Federación colombiana de educadores.

Bedoya, José Iván (1998). Epistemología y pedagogía. ECOE Ediciones. Bogotá.

Bernal de Rojas, Aura Elena (2004). Educación, Pedagogía y Modelos Pedagógicos. Revista Paideia. Universidad Surcolombiana. Neiva.

Borrero, Alfonso. Prospectiva Universitaria (1990). Simposio Permanente Sobre la Universidad. Quinto Seminario General ASCUN. Bogotá.

Campo, Rafael y Restrepo, Mariluz (1999). Formación Integral. Facultad de Educación. Universidad Javeriana. Bogotá.

Florez, Rafael. Hacia una Pedagogía del Conocimiento (1994). McGrawHill Bogotá. Gadaner, G. (1984). Verdad y método. Salamanca. .

Jaramillo, Jaime (1990). Historia de la pedagogía como historia de la cultura. Fondo Nacional Universitario. Bogotá.

Khum, Tomás (1982). La estructura de las Revoluciones Científicas. México.

Luzuriaga, Lorenzo (1982). Historia de la educación y de la pedagogía. Editorial Losada. Buenos Aires.

MISIÓN DE CIENCIA, EDUCACIÓN Y DESARROLLO (1995). Colombia al Filo de la Oportunidad. Informe Conjunto. Mesa Redonda No. 22. Bogotá.

Nassif, Ricardo (1984). Pedagogía General. Kappeluz. Buenos Aires.

Ramírez, Jairo (2002). Conceptualización general sobre educación y cultura. Universidad Surcolombiana.

Ted Esco, Juan Carlos. Educar en la sociedad del conocimiento. Fondo de cultura económica. Buenos Aires. 2005.

Tellez, Gustavo (1998). El estatuto de la pedagogía y el proyecto político pedagógico de Nación. Apuntes pedagógicos N. 26. Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá.

Tesa N, Aracely (1985). Maestros artesanos intelectuales. Universidad Pedagógica Nacional. CIUP.

Vasco, Eloísa (1996). Maestros, alumnos y saberes. Cooperativa Editorial Magisterio. Bogotá.

Wulf, Cristoph (1995). Introducción a la ciencia de la educación. Facultad de Educación de la Universidad de Antioquia- Asociación Nacional de Escuelas Normales. Medellín.

Zuluaga, Olga Lucía (1987). Pedagogía e Historia. Ediciones Foro Nacional por Colombia. Bogotá.

OJS System - Metabiblioteca |